English

열린광장

학부행사
학부행사

학술 | 2018년 2학기 서아시아 초청강연 Seminar in West Asian Studies

페이지 정보

작성자 Admin   |   작성일18-09-13 15:58   |   조회3,221회

첨부파일

본문

아시아언어문명학부 서아시아 연구 프로그램에서 다음 서아시아 연구 세미나에 여러분을 초대합니다.​
 

On behalf of West Asian Studies programme of the Department of Asian Languages and Civilizations we would like to invite you to our next Seminar in West Asian Studies. 

 

강연 : 이슬람에서 유럽 예술에 이르기까지 12 ~ 14 세기의 낙타 이주 이미지


Lecture: The migrating images of camels from Islamic to European art between the 12th – 14th centuries CE


강연자 : Tanja Tolar 박사,   동양 및 아프리카 학부 (SOAS), 런던 대학교 /

      Dr. Tanja Tolar, School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London


날짜 : 2018 년 9 월 18 일 (화요일) / Date: 18 September (Tuesday) 2018


시간 : 16:00 - 17:30 / Time: 16:00 - 17:30


장소 : 서울 대학교 인문4동 신양관 301 / Venue: Seoul National University, Building 4 Room 301


개요 : 이 강의에서는 이슬람 세계와 유럽의 예술적 접촉에 대해 낙타의 이미지에 중점을 두어 논의합니다. 낙타는 아랍 세계와 동의어나 마찬가지인 대표적 이미지입니다. 이슬람 예술에서 그들은 종종 부유한 동물로 묘사되며 왕실 행렬에서의 하이라이트로 두드러지는 존재입니다. 유럽의 예술은 낙타를 Three Magi의 도상학의 필수 불가결한 부분으로 포함시키는 접근법을 채택했습니다. 유럽 ​​미술에서 낙타가 등장하는 것은 딱히 특별하거나 드문 사건이 아니며 스코틀랜드의 에드거 (Edgar of Scotland) (1097-1107 년)가 첫 번째 십자군 원정에서 낙타를 아일랜드 왕에게 선물로 가져온 이래로 동물과의 직접적인 경험이 기록되어있습니다. 예를 들어, 1133 년 팔레르모의 왕실 섬유 공장에서 생산 된 시실리 로저 II 왕의 유명한 실크 자수 맨틀은 노먼 정복 이후 시칠리아에서 이슬람 사람들에 대한 권력의 이미지로서 전통적으로 묘사된 두 마리의 낙타를 보여줍니다 . 이 강의는 낙타의 이미지로 장식 된 베니스의 유리 세공잔에 초점을 맞춥니다. 이 강연에서는 베니스에서의 유리 생산과 이슬람 세계와의 연관성, 낙타 이미지 전파 경로에 대해 논의하며 이 도상학적 주제에 대한 시각적 자료를 제안합니다.


Abstract: This lecture will discuss the artistic contacts between the Islamic world and Europe, focusing on the images of camels. Camels are synonymous with the Arab world. In Islamic art they are often depicted as animals of opulence and feature prominently as a show stopper in royal processions. European art adopted this approach by including camels as integral part of the iconography of the Three Magi. The image of camel in European art is not an isolated, rare occurrence, and first-hand experiences with the animal are recorded since Edgar of Scotland (r. 1097–1107) brought back from the First Crusade a camel as a gift for the king of Ireland. For example, the famous silk embroidered mantle for the king of Sicily Roger II, produced in the royal textile workshop in Palermo in 1133, displays two camels attacked by lions, traditionally explained as an image of power over Muslim population in Sicily after the Norman conquest. This lecture will focus on a glass beaker from Venice decorated with the image of a camel. The lecture will discuss the production of glass in Venice and its connections with the Islamic world, and the possible channels of the camel image transmission, suggesting visual references for this iconographic motif.

 

강연자 소개 : Tanja Tolar 박사는 현재 런던 대학교의 동양 및 아프리카 학부 수석 연구원으로 재직 중이며 아랍 회화, 이슬람 세계와 유럽의 예술 및 문화 접촉, 문헌, 모자이크 및 벽화에 관한 과목을 가르치고 있습니다. Dr Tolar는 슬로베니아 류블랴나 대학에서 미술사를 공부했으며 부다페스트의 중부 유럽 대학에서 중세 연구 석사 학위를, SOAS에서 미술사 및 고고학 석사 학위를 취득했습니다. 그녀는 SOAS에서 박사 학위를 받았으며, 박사 학위 논문과 출판물에서는 이슬람 법랑 유리와 비잔틴과의 연관성을 조사했습니다. 또한 연구소 조명 프로젝트의 일환으로 Courtauld Institute의 컬렉션에서 스페인 - 이슬람의 광택 제품을 연구했으며, 현재 Stephane Pradines 교수(Aga Khan University, 런던)이 감독한 . "Cairo의 중세 성벽" 프로젝트에서 발굴된 유리소재를 연구하고 있습니다.  그녀의 연구 관심은 이슬람 예술과 건축, 특히 이슬람의 유리와 도자기, 이슬람 재료 문화의 교차 문화적 차원, 그리고 동방 정신에 초점을두고 있습니다.


About the Speaker:  Dr Tanja Tolar is currently Senior Teaching Fellow at the School of Oriental and African Studies, University of London, where she teaches courses on Arab painting, artistic and cultural contacts between the Islamic world and Europe, and manuscripts, mosaics and wall painting in Islam. Dr Tolar has studied art history at Ljubljana University in Slovenia, and she holds MA in Medieval Studies from Central European University in Budapest, and MA in Art History and Archaeology from SOAS. She received her PhD from SOAS, her doctoral dissertation and publications examined Islamic enamelled glass and its connections with Byzantium. She has researched Spanish-Islamic lustre ware from the Courtauld Institute’s collection as part of the Institute’s project Illuminated Objects and is currently working on the glass material from the excavations of the project “The Medieval Walls of Cairo”, directed by Professor Stephane Pradines of the Aga Khan University, London. Her research interests focus on Islamic art and architecture, especially on glass and ceramics of Islamic lands, on cross-cultural dimensions of Islamic material culture, and Orientalism.

 

f009bc41c4ba7c7c150840aaafee7265_1536821